3/9

Dagarna i Lund blir faktiskt bara bättre och bättre. Alla bitar börjar falla på plats, cykelvägarna har slutat se likadan ut, kan numera hälsa på folk åt höger och vänster på universitetet, mitt schema är fullt med roliga saker, och sist men inte minst, jag har börjar säga jau istället för ja. förlåt.
I kväll ska jag åka till Malmö och träffa Ulrikas vänner, sen ska vi alla åka tillbaka till Lund för att gå på någon nation. Kommer inte ihåg om det var Malmös, Lunds eller Göteborgs dock? Kul Kul Kul ska det bli i alla fall.
Det intressantaste jag lärt mig hittills, är definitivt att bruket styr normen. Att man ska tro på språkbruket. Språkbrukarna styr språket, ni förstår? Finns egentligen inga rätt och fel, inget bra och dåligt språk. Självklart finns det normluckefel och normkonflikter, men allt beror på situationen. Ett bra språk är ett situationsanpassat språk. Ett språk och en individ har olika normsystem, och ingen norm är kodifierad.  Känns det mer rätt att säga "Hon är gladare än mig" än "Hon är gladare än jag" så är det rätt. Man ska helt enkelt lita mer på sin intuition än en sin grammatikbok. Det glömde nog mina lärare lära mig under de senaste tolv åren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0