höst

I helgen var jag hemma i Borås. Helgens konstaterande är att det är alldeles för kort tid att vara hemma 43 timmar. Nästa gång blir det längre, nästa gång ska jag hinna med mer. Men otroligt skönt att träffa familjen och vänner. Dock, Lund > Borås.

Började på en ny kurs idag. Svenska språkets uppbyggnad, med andra ord grammatik. Jag gillar det inte alls, det är svårt krångligt och jag blir trött på tanken att detta är det jag spendera de kommande sju veckorna.
Förut - Substantiv är namn på ting, sådana som boll och ring
Nu - Substantiv: konkreta substantiv, abstrakta, ägandegenitiv, objektgenitiv, måttsgenitiv, allmängenitiv, artnamn, appellativer, kollektiver, gruppbetecknande ord, ämnesbeteckningar, abstrakta massord osv osv osv osv.
Sjukt många sidor om substantiv i den sjukt tjocka boken. Och nu har jag bara 13 andra ordklasser jag ska läsa om, och inte fatta, tills imorgon. Har även två tallrikar, tre glas, en skål, en sked, två gafflar och tre knivar jag måste diska. Och jag borde verkligen städa. Och kanske handla. Och imorgon ska jag till Kalmars nation, Pub kronan, så jag borde göra färdigt allt inför onsdagens föreläsning. Mysig kväll med andra ord.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0