27/10 matbloggen

För någon dag sedan läste jag gulliga Sandras blogg, där hon hade lagt upp ett recept på en purjolöksoppa. Och jag är ju inte den som är den, så jag tänkte att jag skulle göra ett försök idag. Och det gjode jag. Och oj herregud vad gott det blev.

Först och främst gick jag och handlade. Tänk er detta, plus vatten, potatis och purjolök i en sallig röra. Sandra hade faktistk glömt att skriva ut hur mycket man skulle ha av varje, så jag chansade för fulla muggar. Ja, observanta som ni är, märker ni nu att jag har lök i, det stog inte med i sandras recept. Men kolla här, man behöver inte alltid följa recept precis när man är en mästerkock. Jag tackar ödemjukast sandra, för detta fantastiska recept, hälsa din mor att hon är en stjärna i köket.



Det första man skulle göra var att, som sandra skrev det, "Smälta" purjolöken i kastrullen, och det tyckte jag var mycket spännande.



Potatis skulle man ju självklart ha med, så jag hackade och hackade och nynnade på SSK:s kampsång



Sen skulle man lägga i potatisen, och fylla på med vatten. Jag kastade även i lite gul lök. Sen blev jag sannerligen lite förvirrad. För jag kunde inte i mina vildaste fantasier se detta som en soppa. Men jaja, jag körde på ändå.



När buljongen och timjan kom i, och det började koka upp, kändes det genast bättre. Det luktade ju faktiskt gott, tänka sig. Och Självklart, salt och peppar användes också.



Sen hälldes grädden i! Och sen var det färdigt. Och nej, det ser inte jättegott ut. Men det var den ljuvligaste soppa jag ätit på länge.



Sen fuskade jag lite, för jag hittade inte osthyveln. Så istället för ostmackor till blev det kantarellmjukost, salami och gurka-macka. Fungerade alldels utmärkt!





Kommentarer
Postat av: tina

Det här inlägget var fantastiskt. Mer mat!

2009-10-28 @ 08:41:50
Postat av: Sandra

HAHA. Sara du är underbar! Trevligt att suppen smaka;)

2009-10-28 @ 16:49:43
URL: http://www.sandraidubai.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0