tentavecka

Det är och har vart en tung vecka. Tentavecka, hör ni hur det ordet ringer i ert huvud? Fasansfullt ord. Jag känner mig ganska så redo för morgondagen, fonetiken sitter rätt bra faktiskt. MEN, självklart finns det ett men, jag har så jobbigt svårt för att skilja på långa och korta vokaler. Och ja, jag vet, sådant borde man kunna. Men det funkar inte, hur mycket jag än vrider och vänder på ett ord. Jag hittade en fantastisk sida på internet "Kjell Staffans", Kjell håller just nu på att lära mig, på ett mycket fint och pedagogiskt sätt.

Peka på bokstaven a.
Läraren: Hur låter den här vokalen?
Eleven: a.
Läraren: Nu ska vi göra så att a får låta på två olika sätt. Först får den låta väldigt lång. Läraren uttalar a överdrivet långt samtidigt som han med händerna drar ut a som ett gummiband. Eleverna upprepar.
Läraren: Nu ska a också få låta riktigt kort, ungefär som då jag klappar med händerna. Läraren uttalar ett kort a och samtidigt klappar med händerna. Eleverna upprepar.

Samtala med barnen, eller visa en bild av ett föremål, för att komma fram till ett specifikt ord, t.ex. vas.
Läraren: Vilken vokal hör man i vas?
Eleven: a.
Läraren: Är det ett långt a eller ett kort a i vas?
För att eleverna skall kunna bedöma detta måste de alltid jämföra ordet vas med hur det låter med långt a och hur det låter med kort a. Också nu drar man och klappar man på ordet (vokalen) samtidigt som man uttalar ordet. Alltså: vas + drar, vass + klappar.
Eleven: Det är långt a i vas.

Jag älskar att plugga på Lunds universitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0