19

blivit lite smått hånad idag på föreläsningen för min dialekt. då vi just nu håller på med fonetik så pratar vi rätt mö om uttal. det blir väldigt mycket "Okej Sara, kan du säga detta så alla i klassen hör."
okej, här kommer ett test. säg dessa ord/meningar relativt fort och avslappnat;
1. först
2. var sitter du?
3. kors
Mh, precis. Ni märker det som alla andra märker. Vi säger Föscht, vaschitter du? kosch. Och förlåt, men det är inte så vackert att säga vaschitter du istället för var sitter du. Denna effekt kalas supradentalisering, låter lite spexigt ändå va?

Kommentarer
Postat av: ellen

okej, jag har sämre dialekt än dig tror jag :( jag säger "varschitteruu" :(:(:(

2009-11-12 @ 18:21:36
URL: http://ellfi.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag blir faktiskt också mobbad för min dialekt här i Dubai, ingen som förstår vad jag säger :(

2009-11-17 @ 21:47:53
URL: http://sandraidubai.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0